Unijna płaca minimalna - audycja w Radiu Doxa

© Sludge G, 2009, www.flickr.com/people/sludgeulper/

Audycja „Unia bez tajemnic” z dnia 28 marca 2015 r. dotyczyła niezwykle ważnego ostatnio tematu, jakim jest transport międzynarodowy i potencjalny kryzys w branży związany z wprowadzeniem przez Niemcy płacy minimalnej w transporcie tranzytowym. 

Decyzja ta wywołała falę protestów w Polsce i Brukseli, spowodowanych obawami o utratę dotychczasowej konkurencyjności polskich firm przewozowych na rynku europejskim, jak również dyskusje na temat płacy minimalnej w kontekście ogólnym. Słuchacze Radia Doxa mieli okazję wysłuchać rozmowy Bartosza Najmana, prezesa Ogólnopolskiego Centrum Rozliczania Kierowców, który przedstawił tę sprawę z punktu widzenia transportowców i posłanki Danuty Jazłowieckiej, która zdała relację z debaty parlamentarnej przeprowadzonej w związku z zaistniałym konfliktem.

Prezes Najman przedstawił wyliczenia pokazujące, jak zmieniłyby się koszty polskich firm transportowych, gdyby Niemcy wprowadzili w życie planowane przepisy. Podkreślając, że dotychczasowe średnie wynagrodzenie polskiego kierowcy to około 2,5 euro na godzinę, wspomniał o drastycznym wzroście kosztów, jaki nastąpiłby po wprowadzeniu na terytorium Niemiec płacy minimalnej w wysokości 8,5 euro/h. W jego ocenie postępowanie strony niemieckiej jest przejawem nieuczciwej konkurencji ze strony państw „starej Unii”. Tak radykalny wzrost kosztów pracy musi się odbić na atrakcyjności polskiego rynku transportowego – powiedział. Podkreślił również kuriozalność sytuacji, w której polscy transportowcy zmuszeni są do przestrzegania przepisów nie do końca wyjaśnionych w kwestii zgodności z traktatami unijnymi i wspomniał o fakcie obciążenia wspomnianymi kosztami nie tylko Polski, ale także innych krajów z Europy Środkowej. 

Posłanka Danuta Jazłowiecka podkreśliła przede wszystkim, że dotychczasowa stawka wynagrodzenia dla kierowców z Polski jest niska, jednak należy pamiętać o różnego rodzaju dodatkach, takich jak diety, zwiększających koszty firm transportowych. Sumując wszystkie te wydatki uzyskuje się kwotę około 9-11 euro na godzinę, co przewyższa wymaganą przez Niemcy stawkę. Posłanka zauważyła, że przed wydaniem decyzji Komisja musi przeanalizować wszystkie akty prawne dotyczące transportu, w poszukiwaniu ewentualnych luk prawnych umożliwiających Niemcom wprowadzenie płacy minimalnej. Zapewniła, iż mimo dużej ilości problemów, polscy transportowcy mogą zawsze liczyć na wsparcie i pełną mobilizację w dążeniu do kompromisu, zarówno ze strony polskiego rządu, jak i europarlamentarzystów. 

Całej audycji można odsłuchać TUTAJ.

zobacz wszystkie
Projekt i realizacja:
© 2011-2019 netkoncept.com - skycms
Polityka prywatności